ÅÅÅÅÅHHHH

Tillbaka till mitt favoritämne, p-piller (eller andra medel som tillför hormoner för att hindra graviditet). Har ni hört om de nya pillren som ska göra brösten större? WOHO! De gör brösten upp till 80 % större, och man går inte upp i vikt i övrigt. Helt otroligt, eller hur? Verkligen. Det aktiva ämnet är det östrogenliknande fytoöstrogen. Nu skiter väl jag i om det finns människor som tycker att det känns lockande att testa detta (även om jag måste få säga att jag inte tror att det är de skarpaste knivarna som testar det), utan jag vill mest citera Jan-Åke Gustafsson, professor i medicinsk näringslära vid Karolinska institutet:
 
– Att som fertil kvinna äta östrogen är att utsätta sig för risken att få livmodercancer och eventuellt bröstcancer. Det finns absolut ingen anledning att utsätta sig för den risken.
 
 
Men att äta p-piller är helt okej, eller vadå? Är östrogen i p-piller en helt annan grej? Nu är väl inte Jan-Åke Gustafssons åsikter en universell sanning, men jag tycker bara att det är så JÄVLA SJUKT att det här med p-piller aldrig problematiseras på ett ordentligt sätt. Bara den grejen att barnmorskor och bitchiga ungdomsmottagningskärringar skriver ut p-piller till 14-åriga tjejer efter att ha pratat med dem i fem minuter är så ledsamt att jag vill gråta. Och om i proncip alla man känner tar p-piller, om ens mamma har tagit det, om ens systrar och kusiner tar det - då känns det väl såklart helt naturligt att det borde fungera för en själv också.
 
De flesta känner inte ens sig själva och sin kroppar när de är i tonåren. Och sedan, mitt i puberteten, så börjar man tillföra ännu mer hormoner. Är det inte sjukt, egentligen? Nu har jag inte direkt något svar på vad man ska göra istället, eftersom jag förstår att oönskade graviditeter inte heller är någon trevlig upplevelse. Men informera för fan. Uppmana folk att använda kondom. Drick 10 koppar kaffe per dag eller något. (Fem koppar kaffe per dag halverar ju risken (chansen?) att få barn, då borde väl tio koppar per dag vara ett 100%:igt preventivmedel?) Strikt avhållsamhet till fyllda 18 år. Om jag någonsin får en dotter, då får det fan bli så. Jag låser in henne varje natt. Eller så limmar jag fast en femidom på henne varje gång hon går utanför dörren.
 
Jaja. Det var dagens upprördhet.
Nu ska jag och min mensvärk gå och roa oss med något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0