1957: lajka i rymden. 2012: lajka på facebook!


När det är tomt och svart och livet i sig känns som ett hån,
då fyller man magen med ljusa saker och skiner inifrån.

Katten sprang bort den dagen, och ingen söndagsstek serverades. Ingen skugga föll över sjön den dagen, för den katten var beviset på att ondska existerar i alla former. Min vän skrev ett brev om hur man överlever en närståendes död, och jag gick ut i vedboden och högg sönder det i så många delar att orden splittrades till så korta konsonanter att inte ens Knut Knutsson på Antikrundan skulle kunna läsa ut något ur dem.

Ingen skugga föll över bilen den dagen, för solen stod i zenit medan kossorna dog av värmeslag i hagen. Kanske missade du min poäng och tror mina rader är baserade på en släng av däng men det är inte alls som du tror, det här är nämligen lika sant som att Stig Dagerman ser sin skugga falla över sina egna skor. Katten hittades död mellan två stenar i den andra byn, och det där inristade pentagrammet höjde ingens ögonbryn.

Visst kan man känna lite avsky mot vår människosyn, men en katt är en katt och ett foster är ett gryn, abort är lika naturligt som att begrava katter på coctailpartyn. Det föll ingen skugga över festen den dagen, och en månad tidigare så hade kattfan ingen aning om att vi 30 dagar senare skulle ha den i magen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0