bara en tanke.

Jag läste den senaste läsarkrönikan på Magdalena Graafs blogg nyss. Den var skriven av en tjej som pluggade till förskollärare och som tyckte att "det här med genus" hade gått för långt. I utbildningen lär de nämligen ut att man som lärare (eller pedagog) ska visa barnen att man kan använda ALLA leksaker. (Dvs, tjejer ska inte bara leka med dockor och killar ska inte bara leka med bilar.) Skribenten reagerade på att de skulle ta ifrån tjejerna dockorna de leker med och ge dem bilar istället. Jag förstår inte det. Jag förstår inte om det är så man gör. Jag har svårt att tro att man gör så.

Nä, det låter underligt och inte alls pedagogiskt. Jag antar att det snarare borde handla om att ge alla möjligheten att leka med vad de vill. Och jag tror att det är så det funkar. Om det över huvud taget funkar.

Men det var inte det jag ville säga. Det jag vill säga är att jag fascineras över hur mycket människor bryr sig om ifall deras små barn blir inbjudna till lek med "fel" leksaker. De känner sig kränkta bara av själva tanken på att deras flickor måste leka med bilar på dagis (eller pojkar med dockor.)

Är det verkligen så illa? När de fyller sju år börjar de skolan. Då tvingas de direkt ner i skolbänken, tvingas att lära sig läsa, skriva, tala för sig, samarbeta, passa tider och räkna plus och minus. De får lära sig den hårda vägen att tjejer inte blir valda först på brännbollen och att killarna blir utskrattade om de försöker hoppa twist på rasten.

Men tänk om barnen inte vill då? Tänk om de vill sitta hemma och bygga legosatser istället för att lära sig skriva? Och tänk om de vill leka mamma-pappa-barn istället för att vara med och spela fotboll på gymnastiken?

Så varför då inte börja "tvinga" människor att lära sig saker tidigare än så?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0